Projektit

14.12.2011 UUSI!
Vanha kalusto on myyty ja uusi tallissa työn alla. Kyseessä on lähes vastaava pyörä kuin edellinenkin, mutta päivitetty versio. Vm. -08 alkaen Yamaha R6 on pysynyt ennallaan eikä vauhtiin vaikuttavia  muutoksia ole tehty. Alla kuva pyörän nykytilasta:


Yamaha R6-08

22.4.2011
Noniin...ajokauden aloitus alkaa olemaan jo lähellä. Pyörä valmistuu pikkuhiljaa pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.

Moottorin suhteen kaikki ei mennyt kuin elokuvissa ja lopulta jouduin hankkimaan kokonaan toisen moottorin kovia kokeneen tilalle. Kolaripyörästä ostamani moottori avattiin Niskasen Jarmon pajalla ja tällä kertaa totuus ei ollut yhtä karu kuin edeltävän moottorin kohdalla. Kyseessä oli myyjältä saamieni tietojen mukaisesti erittäin vähän kadulla ajettu moottori.  Moottoriin tehtiin sallitut muutokset ja odotuksissa on, että lopputulos on erittäin hyvä.

Vielä viimeiset osat pyörään kiinni ja sitten dynoajot niin kausi voi alkaa.

Sivun lopussa muutamia uusiakin kuvia.

22.1.2011
Alkuperäinen tarkoitus oli laittaa hyvässä tikissä ollut vm.2007 kilpuri viime syksynä myyntiin ja ostaa tilalle uusi tai vähän ajettu laitos ja rakentaa siitä työkalu kaudelle 2011. Kaadossa pyörä meni kuitenkin sen verran huonoon kuntoon ettei myynti olisi onnistunut kuin osina. Osina myynti on kuitenkin aikaa vievää puuhaa ja rahat uuteen pyörään olisi pitänyt saada heti syksyllä, että rakentamisen olisi voinut aloittaa ajoissa. Nyt en tiedä järkevimmäksi, mutta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi haalia uutta ja käytettyä osaa rikkoontuneiden tilalle ja yrittää tehdä entisestä pyörästä nykyinen ja toivon mukaan kilpailukykyinen laite ensi kesäksi.

Onneksi osia on löytynyt kohtuuhintaan suomesta ja ne mitä ei suomesta löytynyt niin ebayn kautta englannista ja saksasta.
Runko, keulaputket, takahaarukka ja häkki jäivät ehjiksi lukuunottamatta pieniä naarmuja. Katteet, etuhäkki, jäähdytin, lähes kaikki hallintalaitteet, putkisto, tankki, moottorin alalohko oikealta puolelta yms. pientä menivät vaihtokuntoon. Omassa tallissa oli osia jonkin verran ja loput sain melko läheltä. Lohkot, moottorinposket, kampiakselin asentoanturi, kytkinvaijeri jne. löytyi Kaulamon Ekiltä ja jäähdytin sekä etuhäkki Kallion Vesalta. Myös lähes uusi Akran kokoputkisto löytyi käytettynä kohtuuhintaan.
Tämän hetkinen tilanne pyörän suhteen on se, että runko ja takahaarukka ovat uudessa maalissa ja odottavat sitten vain osien kiinnitystä. Myös korjattavissa olleet katteet ovat saaneet uuden maalin ja tankki palan uutta peltiä ja myös maalin pintaan.
Pyörä on siis käytännössä purettu niin osiksi kuin mahdollista eli läpikäynti on täydellinen.

MOOTTORI menee heti jääratakauden alettua Turbotecille Niskasen Jarmolle ja rikkoontuneiden osien tilalle vaihdetaan ehjät ja samalla moottoriin tulee uudet laakerit, kiertokangen pultit ja vaihteisto käydään myös läpi. Lopuksi vielä säätötyö tärkeimpänä. Toivon mukaan kaikki menee  niinkuin on sovittu.

ALUSTAn pitäisi lähipäivinä palautua Kallio Racingiltä huollosta. Keulaan tehtiin muutoksia, mm. poistettiin pohjaanlyöntistopparit ja muutettiin vaimennuksen shimmauksia paremmin rata-ajoa vastaaviksi. Muutokset tehneen asentajan mukaan keula oli käytännössä lähes vakio. Keulan piti kylläkin olla shimmattu ja laitettu hyväksi, mutta totuus on, että ajoin lähes vakio alustalla viime kauden. Takaiskariin tehtiin muutoksia myös ja samantien laitettiin paikoilleen jäykempi jousi. Kustannukset ovat n.1/4 aftermarket alustan hinnasta ja uskon, että näissä vauhdeissa sillä ei ole vielä merkitystä. Jos sillä ei Kemorassa kasin aikoja ajele niin pitäisi sillä kyllä ysiä mennä. Siihen on matkaa tosin vielä...säästöön jääneillä rahoilla, joita ei tilillä näy aion ostaa renkaita.

Seuraavaksi otan työn alle katesarjan maalauksen jahka ne saksanmaalta talliini saapuvat.


Moottori asennus meneillään

Kytkimen tarkastus

Sääntöjen vaatima lisäsäiliö

Akrapovicin putkisto

Kypärä pyörän väreissä





Runko maalattuna

Tankki paikattuna(kiitokset Juicelle)

Tankki pohjatyöt

Runko, häkki ja haarukka taas yhdessä

Korjatut katteet pohjavärissä

Kit-sähköt kiinni

Liikakilot pois pyörästä

Ohjauslaakeri oli hyvä ja puhdas

Teippaus raidalle

Maalattuna